Infolinks In Text Ads

Jom Takaful Headline Animator

Thursday, July 8, 2010

Penggunaan Wakalah Dalam Industri Takaful

Pengenalan:

Wakalah merupakan salah satu cabang dari Sistem Ekonomi Islam. Wakalah dari segi bahasa adalah perlindungan (al-hifzh), pencukupan (al-kifayah), tanggungan (ad-dhamah) ataupun pendelegasian (al-tafwidh). Umumnya Wakalah bermaksud memberikan kuasa atau mewakilkan. Wakalah dari segi istilah didefinasikan sebagai pemberian kuasa oleh seseorang individu kepada individu yang lain untuk menjadi wakil kepada setiap urusan yang dipertanggungjawabkan dan dipersetujui.

Dalam soal perwakilan setiap perkara harus mengikut panduan yang ditetapkan oleh Syariah supaya keadilan untuk kedua-dua belah pihak dapat dijaga. Dalam soal ini, kepentingan kedua-dua belah pihak menjadi agenda utama dalam menentukan sesuatu urusan. Segala urusan yang ingin dilakukan mestilah melalui akad yg dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak untuk mengelak sebarang ketidakpastian (gharar) dan ketidakadilan.

Dimanakah penggunaan konsep wakalah di dalam takaful??

Sebenarnya kadang-kadang kita terkeliru diantara konsep wakalah dan mudharabah. Seperti yang kita semua tahu, di PruBSN kita mengamalkan dua konsep ini dalam satu masa (hybrid) bagi melaksanakan sistem insurans mengikut Islam. Caj Wakalah yang kita kenakan kepada peserta takaful adalah ketika mana kita diberi mandat oleh peserta untuk menguruskan duit tabarru’ yang diberikan kepada kita. Di situ, kita dibenarkan untuk mengambil sejumlah upah (ujur) untuk menguruskan duit tabarru’ tersebut sebagai kos pengurusan. Mudharabah pula, adalah konsep perkongsian keuntungan di dalam pelaburan. Konsep ini saya akan kupaskan dalam ruang yang lain. Jadi, kefahaman kita tentang sesuatu konsep mestilah jelas supaya kita yang berada di dalam industri ini betul-betul peka terhadap apa yang kita lakukan.

Rukun-rukan yang wajib ada pada konsep wakalah adalah seperti berikut;

1)
Pemberi Kuasa (Muwakkil)
Peserta adalah sebagai pemberi kuasa kepada PruBSN dalam menguruskan sejumlah wang yang tertentu.

2)
Penerima Kuasa (Wakil)
PruBsn adalah wakil kepada peserta bagi menguruskan sejumlah wang yang telah diberikan.

3)
Objek yang dikuasakan/diurusniagakan (Taukil)
Sejumlah wang yang telah disepakati untuk diurusniagakan.

4)
Ijab dan Qabul (Sighat) @ Penawaran dan Penerimaan.
Inilah yang dipanggil aqad dan termaktub didalamnya antara caj wakalah yang akan dikenakan dan dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak untuk melengkapkan urusniaga.

No comments:

About Me

My photo

Unit Manager
Kamarozaman Ibrahim Agensi Group
019-308 2201
Email : kamaroib@gmail.com
kamarozaman@prubsnadvisor.com.my

Tel Pejabat : 03- 4145 5801
Acc Maybank : 162263196315